mandag 29. oktober 2018

Tung tids tale

Forfatter: Olaug Nilssen
Utgitt: 2017
Sjanger: Roman

Tung tids tale er en sterk, sår og vakker historie om å være mor til et barn med autisme. Nilssen skriver virkelig godt. Vi forstår og kjenner på mye mer enn det som blir sagt. Ved første øyekast ser boka liten og lett ut, men så feil kan man ta. Vi er med på kampen mot diagnosesamfunnet og byrokratiet, og kampen for å få hverdagen og familien til å gå rundt. Kampen for å få på en gummistøvel, eller å gå en tur. Kampen å si "eg elskar deg", gang på gang, uten å høre det tilbake. Dette er en roman om grenseløs morskjærlighet, og samfunnet rundt som stadig setter den på prøve.

Ettersom jeg studerer for å bli lærer, og skal jobbe med barn og ungdom, traff boka meg kanskje litt ekstra. Den ga meg påfyll, og satte i gang tanker jeg ikke hadde tenkt før. Det føltes viktig å lese den. Jeg vil anbefale denne kraftfulle lille romanen til alle som er i yrker eller situasjoner der de er i kontakt med barn og unge som er litt annerledes. Kanskje føler du også at du har gjort noe viktig etter å ha lest den.

– Dea 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar